2014. szeptember 6., szombat

Fondant

Ez a recept is sokáig mumus volt a számomra, féltem ugyanis elkészíteni mindeddig. Bár már sokszor szükségem lett volna rá muffinoknál, aprósütiknél. Az apropó amiért végül mégis meg kellett birkóznom vele a nagymamám 71. születésnapja volt. Ami úgy gondoltam megér bármennyi verejtéket és szenvedést a végeredmény érdekében. Mindenki nyilván tudja hogy az internet tele megannyi recepttel, néha alig győz dönteni az ember melyiket készítse el, melyik a jobb a beváltabb, finomabb stb. Így voltam vele én is. Azt már tudtam hogy nem a pillecukros változatot készítem el, az is szimpatikus elkészítési mód, de most nem volt kéznél annyi fehér pillecukor. Így a zselatinos változatnál maradtam, és bőszen keresgéltem, amíg  rá nem találtam egy gyönyörű tortás oldalra, amin megannyi csodatorta fellelhető na és persze a fondant :) ez az oldal nem más mint a tortabirodalom  nagyon köszönöm a receptet, azóta már háromszor is elkészítettem, és mivel 100%-osan bevált így úgy döntöttem megosztom másokkal is akik esetleg még nem próbálták. Íme a recept:




Hozzávalók:

  6 evőkanál víz
  1 evőkanál zselatin ( a Horváth Rozisból csak csapott evőkanállal, mert túl gumis lesz tőle a fondant) 
  2 evőkanál méz
  1 evőkanál vaj vagy margarin
  porcukor amennyit felvesz (nekem kb 500-600 g szokott kelleni )
  

Elkészítése: 

A 6 evőkanál vízben 1 evőkanál zselatint beáztatunk. Mérjük kis a vajat és a mézet egy másik tálba. Erre azért van szükség mert a zselatint nem lehet főzni, így ha előre ki van mérve hozzá ami kell, nem fog túl forrni a zselatin amíg méregetünk. Lassan elkezdjük melegíteni a zselatint és a vizet, majd ha már meleg de még nem forr hozzáadjuk a vajat és a mézet. Vigyázzunk hogy ne forraljuk, csak olvadjon fel benne a méz és a vaj. A porcukrot még a zacskóban jól dolgozzuk át, hogy ne legyen benne csomó. Aki türelmes át is szitálhatja. Végül a már langyosra hűlt mézes, zselatinos, vajas keverékünkbe adagoljuk. Egy adag úgy 400-1000 gramm porcukrot vesz fel, a porcukor minőségétől és az evőkanál nagyságától függően. Amíg tudjuk keverni a lábasban folytassuk a porcukor hozzáadását. Mikor már nem bírjuk kavarni, akkor porcukrozott nyújtódeszkára borítjuk és addig dolgozzuk bele a cukrot míg már nem ragad nagyon. Ha kicsit még ragadós de jól összeállt a massza, akkor folpackba csomagolva tegyük hűtőszekrénybe. Használat előtt 1-2 órával vegyük ki és jól gyúrjuk át. Sokáig eláll, a vaj szavatossági idejét kell figyelembe venni, mert az az egyetlen romlandó anyag benne. Tetszés szerint színezhető gél állagú festékekkel. Én a folyékony festéket még a vízzel együtt adom hozzá hogy ne lágyítsa el a végeredményt. Ilyenkor halvány, pasztell színt kapunk. Ez a mennyiség egy 20 cm-es tortára elég. Nagyobb torta esetén könnyedén megduplázható. Néhány tudnivaló:
Ha a fondant törik, akkor valószínűleg túl sok benne a porcukor
ha szakad, akkor túl kevés a porcukor vagy túl sok a vaj 
ha túl gumis, akkor túl sok benne a zselatin. Ezekért a tapasztalatokért és a receptért még egyszer köszönet Orsinak a tortabirodalom szerkesztőjének :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése